ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Ατομικές συνεδρίες εργοθεραπείας
Ομάδες παιδιών
Θέατρο – Μουσική – Κατασκευές – χειροτεχνίες – Ψυχοκινητικές ασκήσεις – Επιτραπέζια – Παιχνίδια κοινωνικής αλληλεπίδρασης κ.α.
Ατομικό πρόγραμμα προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής
Ανάλογα με τις δυνατότητες και τις δυσκολίες του κάθε παιδιού δημιουργείται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα άσκησης ανάλογα . Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει ασκήσεις αερόβιας, ευλυγισίας, συντονισμού, ισορροπίας και αδρής κινητικότητας.
Η συνεργασία με τους γονείς και τους θεραπευτές του παιδιού είναι προϋπόθεση για την επιτυχή έκβαση της συμμετοχής του στα προγράμματα άθλησης. Η διάρκεια του μαθήματος εξαρτάται από τις αντοχές του παιδιού (45’ – 60’).
Ομαδικά τμήματα ψυχοκινητικής αγωγής
Το δομημένο περιβάλλον και ο κατάλληλος ψυχοκινητικός εξοπλισμός βοηθάει τα παιδιά να εμπλουτίσουν τις κινητικές τους εμπειρίες, να βελτιώσουν την αυτοεκτίμηση τους, να αλληλοεπιδράσουν και να διασκεδάσουν.
Messy / Sensory play
Τι είναι το Messy Play;
Το Messy Play, δηλαδή το αισθητηριακό παιχνίδι που λερώνει, είναι το παιχνίδι κατά τη διάρκεια του οποίου, παιδιά όλων των ικανοτήτων και ηλικιών, χρησιμοποιούν υλικά που απευθύνονται σε όλες τις αισθήσεις. Με τη φυσική περιέργεια και ορμή που τα διακρίνει, εξερευνούν ελεύθερα και πειραματίζονται σε ασφαλές περιβάλλον, με τον δικό τους τρόπο και στο δικό τους χρόνο, και καθοδηγούμενα από τον εαυτό τους και μόνο.
Τι είναι Sensory play;
Το Sensory Play είναι το αισθητηριακό παιχνίδι στο οποίο το παιδί δεν χρειάζεται να λερωθεί. Παίζουμε με υλικά και υφές που δεν λερώνουν και μπορεί να ξεκινήσει από πολύ μικρή ηλικία.
Τα υλικά του Messy / Sensory Play
Η λίστα των υλικών είναι πραγματικά ατελείωτη, ας αναφέρουμε κάποια από τα υλικά που χρησιμοποιούνται πολύ συχνά.
• Τα πιο υγρά… Αφρός, δακτυλομπογιές, κόλλα, σαπουνόφουσκες, βρεφικό λάδι, νερό, ζελέ, γιαούρτι
• Τα μαλακά… Πηλός, λάσπη, ζυμάρι, πλαστελίνες, αφρός, μπάλες, μπαλόνια, μαγειρεμένα ζυμαρικά
• Και τα πιο στεγνά… Άμμος, κραγιόνια, χαρτιά, υφάσματα, πέτρες, κοχύλια, φύλλα, αλεύρι, δημητριακά, ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι.
Τι προσφέρει το Messy/ Sensory Play στην ανάπτυξη των παιδιών
• Προσωπική, συναισθηματική & κοινωνική ανάπτυξη
• Τα παιδιά χτίζουν αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, ανεξαρτησία, καθώς μπορούν μόνα τους να επιλέγουν και να δοκιμάζουν, να επιδίδονται σε κάτι που τόσο τους αρέσει χωρίς περιορισμούς και παρεμβάσεις, χωρίς τελικό αποτέλεσμα και ανταγωνισμό.
• Αναπτύσσουν συγκέντρωση, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και σχεδιασμού.
• Μέσω του παράλληλου παιχνιδιού με ενήλικες και με άλλα παιδιά, εξασκούνται οι δεξιότητες παρατήρησης, αλληλεπίδρασης και συνεργασίας.
• Προωθείται ο αυτοσεβασμός και ο σεβασμός για τους άλλους.
• Αποτελεί μια διέξοδο για τα συναισθήματα, τις εμπειρίες και τις σκέψεις.
• Κινητική & γνωστική ανάπτυξη
• Ασκείται ο συντονισμός ματιού-χεριού, η λεπτή και η αδρή κινητικότητα, η δεξιότητα του κοψίματος, της γραφής, της χρήσης εργαλείων, καθώς ανακατεύουν, σκαλίζουν, χαράζουν, πετάνε κλπ.
• Αποκτούν μια εικόνα του τί σημαίνει προσωπικός χώρος.
• Αποκτούν έλεγχο του σώματός τους, ευστάθεια και ισορροπία, καθώς μεταφέρουν, αδειάζουν ή γεμίζουν.
• Ασκούν τη συγκέντρωσή τους, καθώς απορροφώνται για ώρα από το παιχνίδι τους.
• Επικοινωνία & ανάπτυξη της γλώσσας
• Καθώς παίζουν χρησιμοποιούν λέξεις και χειρονομίες, κάνουν ερωτήσεις για πράγματα που θέλουν να μάθουν, εξηγούν τις ενέργειές τους.
• Καθώς αποκτάνε όλο και μεγαλύτερες λεκτικές δεξιότητες, αρχίζουν να περιγράφουν τις ιδιότητες, τις διαφορές και τις ομοιότητες αυτών που βλέπουν, που ακούν, που ακουμπάν, που μυρίζουν και γεύονται.
• Ενθαρρύνονται οι δεξιότητες της σκέψης και της αφήγησης, ακόμα και του γραπτού λόγου.
• Μαθηματική ανάπτυξη
• Μαθαίνουν να καταμετρούν, να υπολογίζουν, να κατατάσσουν, να ομαδοποιούν, να τοποθετούν, να ταξινομούν, να δημιουργούν μοτίβα
• Έρχονται κοντά σε έννοιες, όπως του σχήματος και του μεγέθους.
• Αρχίζουν να κατανοούν τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος.
• Δημιουργική ανάπτυξη
• Έρχονται σε επαφή και εξοικείωνονται με υλικά της φύσης και καλλιτεχνικά υλικά.
• Εξερευνούν τα χρώματα, τα σχήματα και τον χώρο.
• Ενθαρρύνεται η φαντασία τους, το αισθητηριακό παιχνίδι σύντομα αρχίζει και γίνεται και παραστατικό.
• Εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους μέσα από το χρώμα, τις υφές και τα σχήματα, με τρισδιάστατο ή δισδιάστατο τρόπο.
Το Messy / Sensory Play, πάνω απ όλα, ενθαρρύνει τα παιδιά να υιοθετήσουν μια θετική προσέγγιση απέναντι στις νέες εμπειρίες. Παρέχει στα παιδιά, αλλά και στους ενήλικες, έναν άριστο τρόπο έκφρασης και εκτόνωσης, καθώς και απελευθέρωσης από τις καθημερινές προσδοκίες για καθαριότητα, τάξη και γενικά κομφορμισμό. Και ακριβώς επειδή αυτό συμβαίνει μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, αποτελεί για τα παιδιά την ιδανική ευκαιρία να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους, την αυτοπεποίθηση και την ανεξαρτησία τους!
Therapy martial arts
Απευθύνεται σε παιδιά και ενήλικες τυπικής ανάπτυξης ή με αναπτυξιακές διαταραχές, όπως νοητική υστέρηση, αυτισμό, σύνδρομα (down κλπ), ελλειμματική προσοχή – υπερκινητικότητα, προβλήματα συμπεριφοράς και φυσικές βλάβες (απώλεια όρασης ακοής, προβλήματα υγείας και σωματικές αναπηρίες ) .
Έχει σαν κύριο σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας , προάγει τις διαπροσωπικές σχέσεις, την επικοινωνία, την υπευθυνότητα, την αντίληψη, την ευλυγισία , την ισορροπία, την αντοχή και την δύναμη μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων ( από το παραδοσιακό κομμάτι των πολεμικών τεχνών και όχι από το αθλητικό – αγωνιστικό ) προσαρμοσμένες στις ανάγκες του κάθε ατόμου.
Για να καταφέρουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα και χρησιμοποιώντας το παιχνίδι με όλα τα διαθέσιμα μέσα ( κορίνες , μπάλες-μπαλάκια ,λάστιχα ενδυνάμωσης, δοκός και δίσκοι ισορροπίας , σκάλα επιτάχυνσης, εμπόδια κλπ ) ο ασκούμενος γνωρίζει την πολεμική τέχνη που τον βοηθά να βελτιώσει τον προσανατολισμό του, τον οπτικοκινητικο συντονισμό ,να αυτοπειθαρχίσει , να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, να συνεργάζεται και να σέβεται τους άλλους. Πραγματοποιούνται σε κλειστό τμήμα (ατομικό) και σε μεικτό (ομαδικό όπου είναι απαραίτητη η συμμετοχή τους σε ομάδες τυπικών και ατόμων με αναπηρικές ) και με την συνεργασία ειδικών θεραπευτών.
Τοξοβολία
Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι δεν σκέφτονται την τοξοβολία ως θεραπεία, έχει αποδεδειγμένα οφέλη για άτομα με αναπτυξιακές διαταραχές ή διαταραχές ψυχικής υγείας. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος κορυφαίος αθλητής για να συμμετάσχει, επειδή τα προγράμματα είναι προσαρμοσμένα στις ικανότητες του ατόμου. Πολλοί τοξότες περιγράφουν ένα θεραπευτικό συναίσθημα μετά από μια καλή συνεδρία, είτε είναι αγωνιστικοί είτε ψυχαγωγικοί τοξότες. Σε αντίθεση με ορισμένα αθλήματα, η τοξοβολία δεν ωθεί το σώμα σας σε οριακό σημείο και δεν αυξάνει σημαντικά τα επίπεδα αδρεναλίνης. Αντίθετα, η εξάσκηση στην τοξοβολία ενσταλάζει μια ήρεμη και διαλογιστική κατάσταση με τον ίδιο τρόπο όπως η γιόγκα, η θεραπεία ενσυνειδητότητας ή ο διαλογισμός.. Η εξάσκηση σε μικρές ομάδες παρέχει μια αίσθηση συντροφικότητας και υποστήριξης επιτρέποντας να μοιράζονται τις δυσκολίες και να βελτιώνονται μαζί, αποκομίζοντας έτσι σημαντικά βιωματικά οφέλη. Η τοξοβολία όχι μόνο δυναμώνει το σώμα, αλλά και οξύνει το μυαλό. Η προσεκτική στόχευση στον στόχο απαιτεί εστιασμένη συγκέντρωση και αργή, ρυθμιζόμενη αναπνοή, η οποία βοηθά τα άτομα να αποκλείουν τις σκέψεις που αποσπούν την προσοχή και τα επώδυνα συναισθήματα.
Οφέλη της Τοξοβολίας
Ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη της τοξοβολίας είναι η δυνατότητα ανακούφισης του στρες. Η τοξοβολία όχι μόνο σας διδάσκει να εστιάσετε και να επιβραδύνετε την αναπνοή σας, αλλά σας βοηθά επίσης να εστιάσετε σε ένα πράγμα τη φορά. Η τοξοβολία έχει και σημαντικά σωματικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης της μυϊκής ενδυνάμωσης και προετοιμασίας και της βελτίωσης της ισορροπίας και του συντονισμού χεριού-ματιού απαιτεί και το 100 τοις εκατό της συγκέντρωσής σας.
Τα συναισθηματικά και ψυχολογικά οφέλη περιλαμβάνουν:
Μεγαλύτερη υπομονή – Βελτιωμένη αυτοπεποίθηση – Βελτιωμένες γνωστικές ικανότητες – Αυξημένη συγκέντρωση – Μειωμένο στρες και άγχος – Μειωμένη κατάθλιψη – Μεγαλύτερη αυτογνωσία και γείωση – Ενισχυμένη ηρεμία και ευεξία.
Θεραπευτική κολύμβηση
Η θεραπευτική κολύμβηση αποτελεί μια εναλλακτική μορφή θεραπείας, η οποία εφαρμόζεται για τη βελτίωση της κινητικότητας του παιδιού – ενηλίκου. Ενδείκνυται για νευρομυϊκές διαταραχές, όπως είναι η εγκεφαλική παράλυση, η μυοπάθεια κ.ά., για διαταραχή λόγου, για ΔΕΠΥ, για αναπτυξιακές διαταραχές, όπως είναι ο αυτισμός, το σύνδρομο Aspenger, αλλά και για τη νοητική υστέρηση. Έρχεται σε αντίθεση με τις συνηθισμένες μεθόδους εκμάθησης κολύμβησης, οι οποίες δεν είναι πάντα επιτυχημένες επειδή δυστυχώς δεν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες που έχουν τα παιδιά με αναπηρίες.
Θεραπευτικά οφέλη κολύμβησης
• Προάγει τη μυϊκή χαλάρωση
• Μειώνει την ευαισθησία στον πόνο
• Αυξάνει τη μυϊκή δύναμη και αντοχή
• Μειώνει τον μυϊκό σπασμό και τη σπαστικότητα
• Αυξάνει το ηθικό και την αυτοπεποίθηση του ατόμου
• Βελτιώνει την κιναισθησία του σώματος και τη σταθερότητα
• Βοηθά στην απόκτηση της ισορροπίας και την ανεξαρτητοποίηση του ατόμου
Στην θεραπευτική κολύμβηση, οι προπονητές και θεραπευτές κάνουν χρήση της υδροστατικής πίεσης και της άνωσης έτσι ώστε να δημιουργούν νέους τρόπους για κίνηση. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κολυμβητής που με τη δύναμη της θέλησης να είναι σε θέση να ελέγχει το σώμα του, και σε ηρεμία αλλά και στην κίνηση μέσα στο νερό.
Εξωτερικά προγράμματα
Τα εξωτερικά προγράμματα απευθύνονται σε παιδιά – ενήλικες τυπικής ανάπτυξης ή με διαταραχές όπως νοητική υστέρηση, αυτισμό, σύνδρομα και στοχεύουν στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων τους. Προάγουν τις διαπροσωπικές σχέσεις, την επικοινωνία, την υπευθυνότητα και την αντίληψη του εαυτού μέσα από πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες σε εξωτερικό περιβάλλον Στα προγράμματα αυτά, μπορεί να πραγματοποιηθούν επισκέψεις σε καταστήματα , σούπερ μάρκετ, πάρκα κλπ, και να πραγματοποιηθούν αθλητικές δραστηριότητές σε εξωτερικούς αθλητικούς χώρους (δημοτικά γήπεδα ,ποδηλατοδρόμοι κλπ) λαμβάνοντας υπόψιν τα ενδιαφέροντα και της ιδιαιτερότητες των παιδιών. Μέσα από τα προγράμματα τα παιδιά διδάσκονται κανόνες συμπεριφοράς και ασφαλούς περιήγησης σε πολυσύχναστους χώρους ,κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής καθώς και διαχείριση χρημάτων όποτε υπάρχει η δυνατότητα. Πραγματοποιούνται σε ατομικά η ομαδικά, με συνοδεία ειδικών θεραπευτών (συμμετοχή των γονέων όπου κρίνεται απαραίτητο) , οι οποίοι καταρτίζουν το πρόγραμμα ( συχνότητα, διάρκεια σκοπός και θεματολογία) προσαρμοσμένα στις ανάγκες του κάθε ατόμου.